脚本・演出・映像
飯名尚人
P1050455.JPG演出家・映像作家/舞台とメディアのための組織Dance and Media Japanを設立後、メディアテクノロジーとダンスを中心に、海外からメディアアーティストの招聘プロジェクトを多数行う。プロデューサーとしてアイルランド発のアートパーティー「マムシュカ」「国際ダンス映画祭」ドイツの劇団「ポストシアター」など。映像作家、演出家、ドラマトゥルク、プロデューサーとして多ジャンルで活動。映像作家としての参加は、佐藤信作品「The Sprits Play/霊戯」「リア」、川口隆夫作品「パーフェクトライフ」他。ドラマトゥルクでの参加は、川口隆夫作品「大野一雄について」他。自身の演出作品として、映画と音楽と舞踊を織り交ぜた『ASYL(アジール)』(西松布咏、寺田みさこ出演)『忍ばずの女』(西松布咏、大野慶人ほか出演)他。

Written, directed and film
Iina Naoto
Director, video artist. Aiming at linking the performing arts and media arts, Iina has established Dance and Media Japan to produce many projects combining media technology with dance inviting artists from overseas such as “Gaga Japan”, “Mamuska” art party from Ireland, the International Dance Film Festival, and the Post Theater from Germany among others. Iina’s work covers a wide range from video artist to theater director, dramatuge and producer. As video artist, he has worked for The Spirit Play and King Lear, both directed by Sato Makoto, and Kawguchi Takao’s a perfect life, and as dramaturge for Kawaguchi’s About Kazuo Ohno. He has directed ASYL combining film, music and dance starring Nishimatsu Fugin and Terada Misako; and Shinobazu no Onna starring Nishimatsu and Ohno Yoshito, among many others.


写真 平野正樹 国境なき写真家旅団
P1080938.jpg1952年東京生まれ、75年東京写真専門学院卒業、麻布スタジオを経て86年平野正樹写真事務所を設立。ボスニア•ヘルツゴビナの弾丸の炸裂した弾痕に焦点をあてた『HOLES』や諫早湾の干拓など,冷戦後の世界の社会問題を抉る『人間のゆくえ』で2000年度日本写真協会•新人賞、第13回写真の会賞を受賞。同シリーズは99年にクロアチアのマリノ•チェティ–ナギャラリー、2000年には目黒美術館で個展が開催された。2001年東京都写真美術館題の第一回の『日本の新進作家 風景論』に参加、同年写真評論家•西井一夫が創設した「国境なき写真家旅団」に参加。2005年のベルリン•フォトグラフィー•フェスティバル招聘より発表の場を海外に移し、アメリカ、スペイン、オーストラリア、バングラデシュ、ドイツ、ニュージーランド、ネパール、韓国などのフォト•フェスティバルに参加。2013年に10年がかりの『MONEY-沈黙の価値』を丸木美術館で発表。写真表現の拡大を意図した作品群を制作しようとしている。

Photographs
Hirano Masaki (Photographers Brigade Without Borders)
Born Tokyo in 1952. Graduated from Tokyo College of Photography. After working as apprentice at Azabu Studio, Hirano established his own company Hirano Masaki Photography Office in 1986. In 2000 he won the Photographic Society of Japan Award New Artist Prize, and the 13th Society of Photography Prize for the two series of works: HOLES which featured the bullet holes in Bosnia Hercegovina; and Down the Road of Life depicting the problem caused by the land reclamation project in the Isahaya Bay, Kyushu, and other social problems in the post-Cold War years. These works were exhibited at Dante Marino Cettina Gallery in Croatia in 1999, and at Meguro Museum of Art, in Tokyo in 2000. In 2001 Hirano was featured in the first edition of “On Landscape:Contemporary Japanese Photography” at the Tokyo Metropolitan Photography Museum. In the same year he joined the Photographers Brigade Without Borders that was proposed by photography critic Nishii Kazuo. In 2005, Hirano began showing his work in overseas after he was invited to the Berlin Photography Festival. Since then to now, he has participated in various festivals in the US, Spain, Australia, Bangladesh, Germany, New Zealand, Nepal and Korea. In 2013, Hirano finally exhibited the work he had been working on the past ten years, entitled MONEY- Value of Silence at Maruki Museum in Saitama Prefecture, Japan. He aspires to expand the realm of photographic expression.


出演 笛田宇一郎
01_resize.jpg1976年劇団早稲田小劇場(のち劇団スコット)入団。『リア王』、『ディオニュソス』などで主役を演じる一方、海外の俳優指導や池袋アトリエ開場記念公演の演出などを行う。1990年~1992年水戸芸術館付属劇団ACMの常任演出家として3作品を演出。1995年第二回読売演劇大賞優秀男優賞受賞。1996年劇団を退団し笛田宇一郎演劇事務所設立。<二十一世紀演劇シリーズ>3作品、<現在/演劇シリーズ>3作品、『激しく待ち焦がれながら/悪こそ未来』、『トライアルE』、『マクベス』、『オイディプス神話』などを演出する一方、俳優として佐藤信、岡本章らの実験的な演出作品に持続的に出演。その他の活動としては、2004年以降それぞれの立場から演劇の社会性に自覚的な意識を有する諸個人のネットワーク的な組織作りに向けて働きかけ、2008年8月創立メンバーと共にTAGTAS(Trans-Avant-Garde Theater Association/前衛舞台芸術連合)を設立。同年クオ・パオクンが創設したシンガポールの演劇教育機関TTRP(Theatre Training & Research Program)で身体訓練の授業を受け持ち、6カ国から集った3年生の卒業公演『ハムレットマシーン』を演出。著書『二十一世紀演劇原論』、『身体性の幾何学(エチカ)Ⅰ』。

Performance
Uichiro Fueda
Uichiro Fueda graduated from Faculty of Letters (Department of Literature) of Tokyo University in March 1976. In 1976, he entered the Waseda Sho-Gekijyo, a theater company that later became the Theater Company SCOT. He performed King Lear in 1983 and Dionysus in 1985 -the first time performance of both took place in village Toga. He played both of them in London, Paris, New York and many other major cities all over the world up to 1995. He also taught summer school of the village Toga and conducted actors' training courses in conjunction with the performances held in major cities in Europe and in America. From 1990 to 1992, he served as the standing director of the Mito Art Foundation where he composed and directed three productions. In 1995, he won a Yomiuri Shinbun (newspaper) Engeki Taisho Award for Best Actor for his performance in Juliet, the second year the award was offered. In 1996 he left SCOT and established Uichiro Fueda Theater Office. Since then, he has composed and directed a number of works including a series of three productions under the title of 21st Century Theater Series, three productions entitled Present/Theater Series and Earnestly Waiting/Evil is the future inspired piece influenced by the work of Heiner Muller, Trial E based on‘King Lear’,Macbeth”,“The Oedipus myth. His recent work is 4.48 Psychosis in 2014. Since he left SCOT, he has acted in several productions, including Gekidan Kaitaisha's performances directed by Shinjin Shimizu, Renniku Kobo's performances directed by Akira Okamoto, KAMOME-ZA's performances directed by Makoto Sato. In 2008 he was invited by TTRP (Theatre Training & Research Program in Singapore) to teach training method and to direct the graduation production. Also in 2008 he founded TAGTAS(Trans-Avant-Garde Theater Association). He is the author of The Principal Theory of 21st Century Theatre and The Geometry of Human BodyⅠ


出演 川口隆夫
P1050492.JPGパフォーマー/1996年から2008年まで「ダムタイプ」に参加。同時に2000年以降はソロを中心に、演劇・ダンス・映像・美術をまたぎ、舞台パフォーマンスの幅広い可能性を探求、他ジャンルのアーティストとのコラボレーションも多い。近作に『病める舞姫をテクストに―二つのソロダンス』(共演: 田辺知美、大野一雄フェスティバル 2012)、『大野一雄について』(大野一雄フェスティバル、2013)。また2008年より「自分について語る」をテーマにしたソロパフォーマンスシリーズ『a perfect life』を展開。その Vol.6「沖縄から東京へ」で第5回恵比寿映像祭(東京都写真美術館、2013)に参加した。​舞台以外にも、1995~99年まで東京国際 レズビアン&ゲイ映画祭のディレクターを務め、2003年にはイギリスの映像作家デレク・ジャーマンがエイズで亡くなる直前に書いた 色に関するエッセイ『クロマ』を共同翻訳した(出版: アップリンク)。

Appearance in film
Takao Kawaguchi
While participating in the Japanese multimedia performance company Dumb Type from 1996 to 2008, Takao Kawaguchi has since 2000 been exploring the fertile field of live performance at the intersection of theater, dance, visual image and fine arts, mainly through solo works and collaborations with artists of different disciplines. Recent works include, “The Ailing Dance Mistress two solo dances based on the texts of Tatsumi Hijikata” (with Tomomi Tanabe, Kazuo Ohno Festival 2012), “About Kazuo Ohno” (Kazuo Ohno Festival 2013), and the solo performance series “a perfect life” since 2008, the latest of which, “from Okinawa to Tokyo”, was presented at the 5th Yesbisu International Festival for Art and Alternative Visions, 2013.


音楽・演奏 Shinbow
アンリファーブル5.tiff沖縄音楽家/沖縄県本部町生まれ。東京での音楽活動を経て、現在は沖縄にてライブ活動を行っている。喜怒哀楽の音楽は、明るく楽しい沖縄音楽の背景にある様々な歴史と文化に彩られた昔唄が、何故これ程新鮮に聞こえるのか?と思わされる。失われつつある沖縄の言葉と音を唄い継ぐ。





映像出演
 前田比呂也
 金城政則
 村上瑠音

サウンド収録
 Thomas Stenzel(ロシア) 
 Roya Eshraghi(キューバ) 
 Adla Isanovic(サラエボ)

沖縄撮影協力
 前田比呂也 
 山城知佳子(水上の人プロダクション代表)
 首里劇場

協力
 鈴木一誌(写真の会会員・国境なき写真家旅団事務局)
 西井千鶴子
 Marina Grzinic 
 濱 治佳

制作
 水野立子

[Cast / Staff]

Written, directed and film by Iina Naoto
Photographs: Hirano Masaki (Photographers Brigade Without Borders)
Performance: Fueda Uichiro
Music: Shinbow
Appearance in film: Kawaguchi Takao

Sound recording: Thomas Stenzel (Russia); Roya Eshraghi (Cuba); Adla Isanovic (Sarajevo)
Translation and interpreting: Caitlin Coker
Assistants in Okinawa: Maeda Hiroya, Yamashiro Chikako (Director, Suijo no Hito Production)
Supported by: Suzuki Hitoshi (Secretariat Photographers Brigade Without Borders), Nishii Chizuko, Marina Grzinic, Hama Haruka
Stage staff: Imamura Tatsuki, Goda Yuki, Yamamoto Akihisa